Beneficiile Jocului cu LEGO™ Dovedite Științific

Feb 22, 2017Articole Legoteca0 comments

De Ce Piesele LEGO™ Sunt Cele Mai Tari:
Știinţa Construitului şi Jocurile Pentru Construit

Este universal valabil şi foarte puternic: piesele de LEGO™ şi jocurile pentru construit pot schimba felul în care copiii gândesc. Proiectele de construit stimulează creativitatea, şi formează abilităţi esenţiale.

Aşa cum psihologul comportamental Rachel Keen spune, părinţii şi profesorii:

“au nevoie să decoreze spaţiile ce încurajează şi sporesc capacitatea de rezolvare a problemelor de la vârste fragede” (KEEN 2011).

Jucăriile pentru construit par că se potrivesc în mod ideal acestui scop. Studiile arată că ajută copiii să îşi dezvolte:

  • Abilităţile motrice şi coordonarea dintre mână şi ochi;
  • Abilităţile de orientare în spaţiu;
  • Capacitatea de gândire creativă şi divergentă;
  • Abilităţile sociale;
  • Abilităţile lingvistice.

Mai mult, copiii pot folosi aceste jocuri în scenariile lor imaginare şi există dovezi că între construcţiile complexe din copilărie şi abilităţile avansate în calcul matematic în perioada adultă există o strânsă legătură.

Mai jos sunt revizuite beneficiile cognitive ale activităţilor cu jucării pentru construit. Tot mai jos se găsesc şi câteva sugestii despre cum se pot face jocurile de construit mai stimulatoare şi cu mai multe beneficii.


Orientare In Spatiu

Cărămizile de jucărie cresc abilităţile spaţio-orientative

Legătura dintre abilităţile spaţiale şi jocurile pentru construit au fost demonstrate prin câteva studii.

De exemplu, când Yvonne Caldera şi colegii săi au observat felul în care construiesc 51 de preşcolari, au descoperit un tipar în comportament. Copiii care s-au arătat mai interesaţi de construcţie – şi au construit structuri mai sofisticate – au avut rezultate mai bune la testele standard de inteligenţă si orientare spaţială (Caldera ş.a. 1999).

Conexiuni similare au fost evidenţiate şi de alţi cercetători (Oostermeijer ş.a. 2014; Richardson ş.a. 2014; Jirout şi Newcombe 2015), iar rezultatele au sens.

Construcţiile încurajează copiii să îşi testeze modul în care relaţionează cu spaţiile şi să îşi folosească mintea pentru a roti imaginar obiectele. Aceste practici pot duce la dezvoltarea unor abilităţi superioare de orientare spaţială, iar studiile experimentale aduc dovezi asupra acestui lucru.

Când un grup de copii de la o grădiniţă au fost aleşi în mod aleatoriu să se implice în jocuri de construit ghidate, aceştia au obţinut rezultate mai bune decât la testele de vizualizare spaţială, rotire mentală şi construire, faţă de alţi colegi (Casey ş.a. 2008).

* notă = folosim termenul de cărămizi pentru a ne referi la piesele Lego™ standard
Rotatie Lego

Recent, cercetătorii au testat efectele unui joc de construire numit “structura din cărămizi”. Arată ce se întâmplă când copiii reproduc structura unei construcţii de pe un model sau plan dat, şi cum creşte capacitea de învăţare spaţială.

După ce un grup de copii de 8 ani a participat în grupuri de câte 5, la sesiuni de câte 30 de minute de jocuri cu structuri din cărămizi au arătat îmbunătăţiri în rotaţia mentală – capacitatea de a roti şi analiza forme 3D cu “ochiul minţii” sau imaginar.

În plus, scanarea creierelor arată schimbări în modul în care creierele lor procesează informaţia spaţială. Copiii din grupul controlat nu au avut asemenea schimbări (Newsman ş.a. 2016).
Matematica Lego

Cărămizile de jucărie şi abilităţile matematice

Există, de asemenea, o conexiune între cărămizile de jucărie şi abilităţile matematice.

Într-un studiu, complexitatea unui joc LEGO pentru copii la vârsta de 4 ani are impact pe termen lung: cu cât jocul este mai complex în timpul anilor preşcolari, cu atât au rezultate mai bune la matematică în liceu, chiar şi după verificarea IQ-ului copilului (Wolfgang ş.a. 2001; 2003).

Alte studii arată faptul că există o conexiune între abilităţile preşcolarilor de a recreea anumite structuri şi abilităţile matematice ale acestuia sau acesteia (Verdine ş.a. 2013). Investigatorii au arătat rezultate similare pentru copii şi adolescenţi (Oostermejier ş.a. 2014; Richardson ş.a. 2014).

Un studiu din Olanda a arătat că elevii de clasa a şasea, ce petrec mai mult timp liber cu jocuri de construit au rezultate mai bune la testele problematice de matematică aplicată (Oostermejier ş.a. 2014).

Cărămizile de jucărie şi rezolvarea creativă şi divergentă a problemelor

Psihologii recunosc două probleme majore. Problemele convergente au doar o singură soluţie. Problemele divergente pot fi rezolvate în mai multe feluri.

Deoarece copiii pot pune împreună cărămizile într-o mulţime de feluri, jocul cu acestea este unul divergent. Şi jocurile divergente pot pregăti copiii să gândească creativ şi să rezolve mai bine problemele în mod divergent.

În cadrul unui experiment, cercetătorii au prezentat unor preşcolari două tipuri de materiale pentru joacă (Pepler si Ross 1981).

  • Unii copii au primit materiale pentru pentru jocuri convergente (piese de puzzle)
  • Alţii au primit materiale pentru jocuri divergente (diferite forme de timp cărămidă, făcute din burete)
  • Copiilor li s-a dat un timp pentru joc, apoi au fost testate abilităţile lor de a rezolva problemele

Rezultatele?

Copii care s-au jucat cu cărămizi au avut rezultate mai bune la rezolvarea problemelor divergente. Au dat dovadă de mai multă creativitate atunci când au încercat să rezolve probleme (Pepler şi Ross 1981).

Cărămizile de jucărie şi jocul împreună

Studiile mai arată şi cum copiii devin mai sociabili atunci când lucrează la proiecte de construcţie în comun.

De exemplu, copiii cu autism ce participă la sesiuni de jocuri de grup cu cărămizi de jucărie au făcut progrese de socializare mai mari decât copiii care au fost formaţi cu termeni de socializare lingvistici (Owens ş.a. 2008; Legoff şi Sherman 2006).

Alte cercetări despre dezvoltarea normală la copii arată cum copiii care lucrează la proiecte în comun dezvoltă abilităţi de împrietenire de un nivel calitativ mai înalt (Roseth ş.a. 2009).

Cărămizile de jucărie: ajută la dezvoltarea limbajului?

Probabil că da.

În studiul sponsorizat de Mega Bloks, cercetătorii au oferit cărămizi copiilor din familii cu venituri scăzute şi medii (Christakis ş.a. 2007). Vârstele copiilor variau între 1.5 şi 2.5 ani, şi au fost aleşi în mod aleatoriu să primească unul sau două seturi.

  1. Copiii din grupul de experiment — au primit la începutul studiului două seturi de jucării Mega Bloks – 80 de cărămizi inter-schimbabile şi un set de cărămizi speciale, inclusiv maşini şi oameni. Părinţii copiilor au primit instrucţiuni să îi încurajeze să se joace cu acestea.
  2. Copiii din grupul de control — nu au primit cărămizi până la sfârşitul studiului. Copiii acestor copii nu au primit nicio intrucţiune referitoare la jocurile de construire.

Părinţii din ambele grupuri au fost rugaţi să păstreze evidenţa timpului petrecut de copii în diferite activităţi. Părinţilor nu li s-a spus adevăratul scop al studiului – doar că sunt parte dintr-un studiu despre modul de utilizare al timpului la copii.

Studiu Megabloks

Scoring Megabloks

După şase luni, fiecare părintre a participat la un interviu de follow-up ce a indus o evaluare a abilităţii verbale a copilului (Communicative Development Inventories, MacArthur-Bates).

Rezultatele?

Copiii din grupul care s-a jucat cu cărămizile:

  • Au primit punctaj mai mare, din spusele părinţilor, la testele de vocabular, gramatică, şi înţelegere verbală.
  • Tendinţa de a se uita la TV a scăzut nesemnificativ.

Nu este clar de ce jocul cu LEGO™ a avut un asemenea efect. Ar putea fi datorită faptului că timpul petrecut alături de copii jucându-se cu cărămizile a însemnat mai multe oportunităţi de discuţie cu părinţii. Posibil ca părinţii din grupul de experiment să se fi simţit mai motivaţi să povestească îmbunătăţirile de limbaj.

De altfel, jocul cu piesele LEGO™ în sine ar putea ajuta copiii să îşi dezvolte abilităţi importante pentru îmbunătăţirea limbajului – cum este abilitatea de a planifica şi de a recunoaşte secvenţele cauză-efect.

Jocurile de construire în învăţarea pe tot parcursul vieţii: beneficiază şi copiii mai mari

De multe ori asociem jocurile de construcţie cu copiii mici, dar nu avem niciun motiv să ne gândim că beneficiile se încheie când copiii intră la şcoală.

Un studiu pilot recent efectuat sugerează că elevii din clasa I-a care se implică zilnic în activităţi de construire îşi pot creşte abilităţile matematice, gândirea spaţială şi controlul asupra execuţiei.

Mai mult, aşa cum a fost menţionat mai sus, studiile asupra copiilor şi adolescenţilor corelează jocul cu cărămizile performaţa crescută la testele pentru abilităţi matematice şi spaţiale (Oostermeijer ş.a. 2014; Richardson ş.a. 2014).

Dar cred că argumentele cele mai convingătoare se găsesc în experienţa de zi cu zi. Ştim că oamenii învaţă din practică, iar constructorii care creează la scară mică structuri trebuie să ţină cont de aceleaşi caracteristici fizice ce aduc constrângeri şi pentru designul podurilor şi al catedralelor.

Din acest motiv, inginerii şi oamenii de ştiinţă au construit modele prototip: îi ajută să îşi testeze şi exploreze ideile. În cazul în care doriţi să obţineţi o înţelegere intuitivă a felului în care forţele de tensiune şi compresie funcţionează, experienţa de construire manuală este nepreţuită.

Este destul de clar deci care este beneficiul copiilor din activităţile de construire. Secretul menţinerii lor implicaţi este găsirea unor materiale potrivite, stimulante pentru vârsta lor.

Sfaturi: Cum să obţii cât mai mult de la jocul tău LEGO™

1. Implică copii mici prin participarea părinţilor.

Rezultatele cercetării de mai sus sugerează efecte mult îmbunătăţite la copiii care sunt implicaţi în activităţi cu jocuri de construcţie, în special atunci când cineva se implică şi le demonstrează cum să construiască.

2. Stimulează jocul imaginativ cu caractere de jucărie şi alte accesorii.

Experimentul asupra abilităților lingvistice presupune oferirea de blocuri și jucării la scală corespunzătoare copiilor, cum sunt oameni şi mașini.

Acestea încurajează şi dezvoltă creativitatea şi înţelegerea, dau copiilor idei pentru proiecte de construcții (de exemplu, un hambar pentru o vacă de jucărie) și încurajează jocul simulat.

3. Combină jocul de construcţie cu timpul pentru poveşti.

Cercetătoarea Janie Heisner a folosit cărămizi de jucărie și accesorii pentru – pentru a ilustra părți ale unor povești citite copiilor într-o grădiniță (Heisner 2005).

După fiecare poveste, copiii au avut acces la obiectele de recuzită. Această tactică a părut să crească jocul imaginativ. De asemenea a dat idei copiilor pentru diverse lucruri de construit.

4. Provoacă copiii cu activităţi pentru construit.

Joaca nestructurată este importantă. Dar s-a dovedit că joaca structurată prin care copiii construiesc o anumită jucărie sau structură după un model este chiar mai importantă și benefică.

Pentru început, sugerează-i copilului un tip de construcție care ar fi interesantă de realizat. Poți folosi pentru asta poze și diagrame inspiraționale.

5. Încurajează munca în echipă.

Dupa cum am spus mai devreme, munca în echipa dezvoltă abilitățile sociale. (Roseth ş.a. 2008)

6. Amintește-ți că imaginația este un aspect important al jocului.

Joaca de construcție pare atât de mecanică încât devine ușor să te gândești doar la partea practică de inginerie și se poate să uiți de cât de importantă este imaginația. S-a dovedit că picii devin mai creativi atunci când sunt expuși la povești despre magie.

Dacă copilul tău pare să se gândească mai mult la Harry Potter decât la construcția de poduri, el probabil înca culege beneficii cognitive importante.

Tu ce crezi?

Dă-ne un telefon la 0760.416.641 sau completează formularul următor (și te sunăm noi) ca să îți înscrii copilul pentru o lecție demo gratuită. Locurile în cadrul atelierelor de activități Legoteca se dau foarte rapid, în ordinea înscrierii.

Lego Bloom Header

Abonare la galeria media

Inscrie-te gratuit si te tinem la curent cand adaugam continut nou in galerie.

You have Successfully Subscribed!

Happy Kids Jumping

Beneficiază de un Atelier Gratuit

Completează formularul și primul atelier va fi din partea casei.

You have Successfully Subscribed!

Ghid GRATUIT la Abonare

Ghid GRATUIT la Abonare

Abonează-te și primești gratuit Calendarul de Activități cu LEGO™.

You have Successfully Subscribed!